2011-05-02

Leda utan facit och hierarkier

Var på ett riktigt bra föredrag av Erik Sellström om sociala media som varumärkesbyggare och marknadskanaler i fredags, i arrangemang av KROM (Kronobergs Marknadsförening). Även om rubriken handlade om sociala media såg jag ett antal ledarskapsutmaningar i det Erik tog upp:
  • Hur hanterar du ledarrollen när det inte finns något facit - när det inte handlar om investeringar enligt traditionella modeller utan om huvudsakligen experimentella satsningar? Vilka utmaningar ställs du inför vad gäller att våga tänka stort, ta risker, sticka ut hakan, stå för din passion (även i diskussion med styrelsen), o s v?
  • Hur hanterar du ledarrollen i expertorganisationer där du som högste chef faktiskt inte är den viktigaste personen i företaget, åtminstone inte i vad du tillför omsättningen?
I de "nya" näringarna ställs både ledare och personal inför ständiga utmaningar i att hitta nya förhållningssätt och arbetsformer. Många orkar inte, söker sig till tryggheten i mera traditionella näringar. De som väljer att stanna visar sig ofta vara de innovativa entreprenörerna som vågar ge sig in på okänd mark gång efter gång, och som förstår att ledarskap inte handlar om makt.

Inga kommentarer: